Meer informatie over:
Opleiding tot cliëntondersteuner
Meld je aan voor de opleiding
- De opleiding Cliëntondersteuning is een post HBO-opleiding waarin de combinatie van leren en werken centraal staat.
- We vragen een afgeronde HBO-opleiding. Indien je die niet hebt kun je een 21+ toets doen waarmee je aantoont over HBO werk en denkniveau te beschikken.
- Start: wordt nog bekend gemaakt.
- Duur: Circa 8 maanden (Theoretisch gedeelte, ong. 5 maanden/ Stageperiode*, ong. 3 maanden)
- Stageperiode* bij ClientondersteuningPLUS; een jonge, platte en snelgroeiende organisatie met aandacht voor de cliënt en deskundigheid.
- We tekenen bij de aanvang een leer/werk overeenkomst en een arbeidscontract voor onbepaalde tijd (24 tot 36 uur per week) aansluitend aan de afronding van de opleiding.
- Geïnteresseerd? Houd dan onze website in de gaten. Hierop maken wij bekend wanneer de eerstvolgende selectieprocedure van start gaat.
Uniek in Nederland: Opleiding tot geregistreerd Cliëntondersteuner
Een cliëntondersteuner is er voor iedereen met een zorgvraag. Een waardevol beroep waarin jij zorgvrager en netwerk helpt met het vinden van passende oplossingen.
ClientondersteuningPLUS heeft in samenwerking met HBO Drechtsteden (Dordrecht) het initiatief genomen voor deze opleiding.
“Clientondersteuner zijn is de meest uitdagende functie die er is. Je kunt voor de cliënten het verschil maken en echt iets betekenen. Wat je nodig hebt is een dosis doorzettingsvermogen, creativiteit en inlevingsvermogen.”
Erika van de Bilt – Cliëntondersteuner bij ClientondersteuningPLUS
Waaruit bestaat de opleiding?
- De opleiding tot cliëntondersteuner is een volwaardige post HBO-opleiding met en studiebelasting van 840 uur (inclusief stage).
- De opleiding start met 5 maanden theorie, waarna je verder gaat met een betaalde stage van 3 maanden bij ClientondersteuningPLUS.
- Het is een ‘blended’ opleiding, wat wil zeggen dat we een combinatie aanbieden van les op locatie (met een docent), zelfstudie en e-learnings.
- De opleiding biedt een intensieve kennisoverdracht op het gebied van wet- en regelgeving, het herkennen van ziektebeelden en kennis over de daarbij behorende beperkingen.
- Ook leer je de verschillende vormen van organiseren van de benodigde zorg en overige behoeften.
- Na afronding van het theoretische gedeelte besteden we aandacht aan gedrags- en communicatieve vaardigheden.
- Tijdens de stage wordt je intensief begeleid door een ervaren cliëntondersteuner en de docenten van HBO Drechtsteden.
- Na het behalen van het theoretische gedeelte ben je al verzekerd van je nieuwe baan.
Wat zeggen onze cliëntondersteuners over hun beroep?
“Ik krijg energie en voldoening van het op maat kunnen adviseren en regelen van passende zorg. Speciaal voor mensen die deze zorg zo hard nodig hebben en hier niet toe in staat zijn. De kracht van ClientondersteuningPLUS zit in de diversiteit van de medewerkers. We hebben een enorme kennis en ervaring in huis, die iedereen graag deelt. Ieder mens is anders, iedere dag is anders en ik leer iedere dag weer.”
Elma Teuns
“Ik maak graag het verschil en daar krijg je als cliëntondersteuner volop de kans voor. Al mijn kwaliteiten en ervaringen van de afgelopen dertig werkjaren komen nu eindelijk samen. Ik vind het beroep dan ook super leuk om te doen: het combineren van kennis, het echt luisteren naar de zorgvraag en gesprekspartners. Het doel is het vastleggen van de juiste puzzelstukjes in een casus. Zo krijgt de cliënt de juiste zorg, op het juiste tijdstip en plaats, van de juiste zorgverlener.”
Gonnie van Bussel
“Onafhankelijk Cliëntondersteuner is een prachtig vak. Dagelijks spreek ik mensen met een complexe zorgvraag, maar zijn de gesprekken openhartig. Voor mij is het zijn van een cliëntondersteuner een prachtige uitdaging. En voor mijn cliënten een gewenste ondersteuning. Bij ClientondersteuningPLUS kunnen we van meerwaarde zijn voor elkaar en voor onze cliënten.”
Carlo Otter
Belangrijke informatie over de opleiding
Je volgt de opleiding op een vaste dag in de week van 10.00 uur tot 16.00 uur. In totaal zijn er elf lesdagen.
Het docententeam bestaande uit ervaren cliëntondersteuners en specialisten op het gebied van communicatie in het sociaal domein.
Je leert en werkt op zowel locatie als thuis. Er zijn lesdagen op locatie (in het midden van het land) hier houden we ons uiteraard aan de corona maatregelen.
Voorafgaand aan de opleiding vindt een toelatingsgesprek plaats, waarin we graag willen kennismaken en inzicht willen krijgen in je (voor)opleidingen en relevante ervaring.
De totale kosten van de opleiding zijn €6.150. Hiervan betaalt ClientondersteuningPLUS €2.000, zelf betaal je dan €4.150.
Tijdens het tweede gedeelte (stage) van de opleiding ben je bij ons in dienst. Je krijgt niet alleen een salaris, in overeenstemming met kennis en ervaring, maar ook zorgen wij voor intensieve begeleiding gedurende de stage-opdrachten.
In je arbeidsovereenkomst nemen we een bepaling op dat je bij een vertrek binnen twee jaar een evenredig deel van onze investering (€2000) aan ons verschuldigd bent.
Waarom werken bij ClientondersteuningPLUS?
ClientondersteuningPLUS is opgericht door Caroline van der Hek. Zij vond dat het tijd was voor een organisatie waar mensen écht geholpen worden. Niet meer van het kastje naar de muur, maar echt directe hulp. Uit deze wens is ClientondersteuningPLUS ontstaan. Cliëntondersteuning die méér biedt.
Wat maakt ClientondersteuningPLUS uniek?
ClientondersteuningPLUS doet het anders. Samen vormen we een team van deskundige cliëntondersteuners en mantelzorgmakelaars. We zijn onafhankelijk van (zorg) organisaties. De cliënt, familie en mantelzorger staat dus centraal. Wij adviseren niet alleen, we denken ook mee over zorg en ondersteuning. In ons team hebben we diverse specialisten op het gebied van ouderenzorg en (complexe) verstandelijke of meervoudig gehandicaptenzorg. Maar ook op: inclusie, mentorschap en bewindvoering, PGB, WMO/Jeugdwet, Meerzorg en Extra Kosten Thuis (EKT), orthopedagogie, GGZ, Zorg en Onderwijs. Onze cliëntondersteuners wonen verspreid in ons hele werkgebied en hebben daarmee een uitgebreid netwerk bij alle relevante partijen.
Caroline van der Hek
“Wij willen onze cliënten altijd zo goed mogelijk helpen, daarom investeren we graag in de mensen die bij ons werken. Dankzij hen kunnen wij blijven doen waar we goed in zijn: het vertalen van de wereld tussen zorgvrager en aanbieder.”