In verband met stijgende inflatie en daarop volgende extra maatregelen, heeft het kabinet een extra indexatie van het PGB (WLZ) aangekondigd voor 2023. De indexatie van het PGB bedraagt 5,99% dus is het tijd om langzamerhand met uw zorgverlener(s) de wijzigingsovereenkomsten te gaan voorbereiden. Hieronder beschrijven we in het kort welke stappen u moet nemen. Ook geven we u de maximale uurtarieven door.
De maximumtarieven in de Wlz wijzigen als volgt
- Uurtarief voor formele zorg: was € 68,30 wordt € 72,39
- Uurtarief voor informele zorg: was € 21,68 wordt € 22,98
- Tarief voor dagbesteding per dagdeel: was € 62,88 wordt € 66,65
*Dit geldt ook voor de extra regelingen. Zo is een Ekt 25% van het gehele budget en dat is nadat het budget is geïndexeerd.
Hoe voert u deze tariefswijzigingen door?
Wanneer u nog gebruik maakt van de portal van de sociale verzekeringsbank kunt u op de website van de SVB een wijzigingsovereenkomst downloaden.
Voor ZZP ers, informele zorgverleners en familieleden in de 1e en 2e lijn maakt u gebruik van de wijzigingsovereenkomst voor zorgverleners. Ontvangt u zorg van een zorginstelling, maak dan gebruik van de wijzigingsovereenkomst voor zorginstellingen.
U vermeldt in de overeenkomst dat de wijziging ingaat per 1 januari 2023 en dat u het tarief wilt aanpassen. Zorg ervoor dat u de tarieven aanpast voor de zorgfuncties die u met uw zorgverlener heeft afgesproken. Wanneer de zorgverlener andere soorten zorg levert als dat u in het basiscontract heb afgesproken bent u genoodzaakt een nieuwe overeenkomst af te sluiten. Dit kan niet worden gewijzigd met een wijzigingsovereenkomst.
Wanneer u gebruik maakt van de nieuwe portal mijnPGB.nl dan gaat u naar mijn overeenkomsten en selecteert u de overeenkomst die u wilt wijzigen. Vervolgens wijzigt u de tarieven en klikt u aan het einde van alle wijzigingen Zorgovereenkomst delen met zorg verlener. De zorgverlener krijgt bericht dat er wijzigingen zijn aangebracht in de Zorgovereenkomst. Hij/zij kan dan vervolgens accorderen waarna u het kan indienen via hetzelfde portal bij het zorgkantoor.
De kans is groot dat u niet de enige zult zijn die wijzigingen in de tarieven wil doorvoeren. Wees er snel bij, zo ontwijkt u opstoppingen in het systeem aan het einde van het jaar. Komt u er zelf niet helemaal uit en heeft u ondersteuning nodig? Neem dan gerust contact op met uw eigen cliëntondersteuner of neem contact met ons op via het algemene nummer 085 – 4866 700.
*Deze informatie is samengesteld met hulp van Rob Hansen, een van onze zeer gewaardeerde clientondersteuners bij ClientondersteuningPLUS