Blog > Blog van Juultje

Paniek na het lezen van een officiële brief? Wij helpen je!

Blog van Juultje Holla

Ik hoor de paniek in de trilling van haar stem. “Hoezo heeft mijn zoon een nieuwe indicatie? Wie heeft die aangevraagd? En wat is de nieuwe indicatie dan?” De vragen rollen achter elkaar uit haar mond. Al het hele weekend is ze in haar hoofd alleen maar hiermee bezig geweest.

Even ben ik beduusd. Als iemand in mijn nabijheid in paniek is, voel ik mijn lijf ook reageren. Tegelijkertijd weet ik dat er geen nieuwe indicatie is aangevraagd. Als iemand al een indicatie vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLZ) heeft kun je die wel veranderen, maar dat gaat niet zomaar. Dat merkt een wettelijk vertegenwoordiger echt wel, en dat is in dit geval de moeder zelf.

Het zinnetje waar de paniek om gaat is: “Deze beschikking ontvangt u omdat wij een nieuw indicatie besluit van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) hebben ontvangen.

De enige logische conclusie is dan toch dat er een nieuwe indicatie is?

Waarom deze zin in een brief staat voor iemand die al 3 jaar dezelfde indicatie heeft weet ik niet. De medewerkster van het zorgkantoor zegt: “Het is een standaard brief, dat kunnen we niet veranderen.” Vriendelijk voegt ze er aan toe: “Er is geen nieuwe indicatie. Alles blijft bij het oude.”

Standaard zinnen in officiële brieven

Ik geeft dit door aan de moeder, in de hoop dat de paniek daarmee weg is. Ze is duidelijk niet in een keer overtuigd. “Het staat er toch. Waarom staat het er dan, als het niet zo is?” Goede vraag. Ik leg uit dat het om een standaard zinnetje gaat, dat altijd in deze officiële brieven staat. Die uitleg is niet voldoende om haar paniek volledig weg te nemen. Daar komt ook nog een telefoontje aan het CIZ zelf aan te pas.

Expert in standaard zinnen

Inmiddels ken ik meer van dit soort standaardzinnetjes. Zinnetjes die onschuldig lijken, maar oh zo veel paniek teweeg kunnen brengen. Je zou kunnen zeggen dat mijn collega’s en ik expert geworden zijn in standaardzinnetjes.

Dus, komt u in een brief van het Zorgkantoor of andere instantie een zin tegen waarbij u denkt: “Huh?! Wat staat hier nou?” Bel gerust Clientondersteuning Plus op 085 – 4866700. Wellicht heeft u ook te maken met een standaardzinnetje. En zo niet, dan kijken we samen wat verder moet gebeuren. Het belangrijkste is: geen paniek.

JUULTJE HOLLA

JUULTJE HOLLA

Cliëntondersteuner

Jouw stem telt  Verbeelder
Luisteraar  Ontdekker

Meer over Juultje

Ik werk sinds 2002 met mensen die veel ervaring hebben met uitsluiting, en mensen die binnen de gebaande paden en kaders van de zorg niet vinden wat zij willen of nodig hebben. Ik werk aan inclusie en maak gebruik van onder andere social gewaardeerde rollen, netwerk opbouw en vraagverheldering door tekenen. De fundering van mijn manier van werken zijn gelijkwaardigheid en respect. Ik ga uit van kwaliteiten en talenten en geloof dat iedereen iets te bieden heeft en een bijdrage kan leveren in de samenleving. Samen ontdekken we waar de mogelijkheden liggen.

Wilt u hulp en advies van een onafhankelijke professional? Neem contact op en we gaan direct voor u aan de slag.