Reizen met een beperking - ClientondersteuningPLUS
Reizen met een beperking

“Er zijn veel klachten over Valys. Zoals geen reisassistentie op stations wegens miscommunicatie. Dit kwam bij het College voor de Rechten van de Mens.”

Blog van Conny Kooijman – Ervaringsdeskundige

Conny is Ervaringsdeskundige bij ClientondersteuningPLUS. Ze heeft een lichte verstandelijke beperking en vertelt waar zij tegenaan loopt. Als Ervaringsdeskundige kan ze als geen ander vertellen hoe het is om een verstandelijke- en/of lichamelijke beperking te hebben. Ze spreekt uit eigen ervaring of over de ervaringen van mensen uit haar omgeving. In deze blog vertelt Conny over reizen met een beperking.


Iemand ging op vakantie naar een camping met Valys begeleid. De taxi kwam veel te laat. En er was geen assistentie of brug op het station wat afgesproken was. Deze persoon heeft veel klachten over Valys.

In Amersfoort rijdt nu een taxibedrijf uit Almere. Omdat er geen taxibedrijf is die voor Valys in Amersfoort rijdt. Die rijden eerst hun eigen ritten van Almere, daarna de ritten van Valys. Dan komen ze vaak te laat en houden ze zich niet aan de verkeersregels. Of er zijn geen begeleiders die met je mee gaan met de trein en je een Valys basis krijgt.

Van Valys begeleid naar basis worden fouten gemaakt. Van de volledige kilometers en kosten rekenen ze dubbele kilometers van Valys begeleid. Als klant moet je er elke keer achteraan.

Er zijn nog veel meer klachten over Valys. Zoals geen reisassistentie op stations wegens miscommunicatie. Dit kwam bij het College voor de Rechten van de Mens.

Antwoord Gemeente Amersfoort:
“Jammer van de reis met Valys. Ik krijg veel klachten de laatste tijd over de Valys. Helaas hebben wij geen opdrachtgeversrelatie met Valys, omdat zij landelijk het vervoer, oftewel “boven regionaal vervoer” doen. De enige mogelijkheid is helaas zelf rechtstreeks een klacht indienen bij Valys, in de hoop dat ook zij hun dienstverlening willen verbeteren. Dat kan op de volgende manieren: https://www.valys.nl/een-reis-boeken/een-klacht-indienen.”

Twee gehandicapten (een zit in een rolstoel en de ander is blind) gingen op donderdag 1 juni naar de Hermitage Amsterdam om het museum te testen. Ze hadden daar een speciale afspraak voor gemaakt. Ze gingen een poging doen om te testen met een assistent hond. Het was georganiseerd door het museum Hermitage en Stichting Hulphond. Maar helaas. De Valys taxi was veel te laat.

Zij hadden een afspraak om 13.05 uur en we waren pas rond 14.00 uur weg uit Amersfoort. Tegen 14.45 uur kwamen we op de plaats van bestemming: de Hermitage. Mooie ruime liften, ruimtes goed begaanbaar voor rolstoel en hond. Er waren voldoende hulpmiddelen voor iedereen. We hebben nog wel het programma kunnen doen, maar in veel minder tijd. De sfeer was goed, helaas een lange heenreis. Terugrit was keurig.

Mijn eigen ervaring:
Ik weet ook dat assistentieverlening vaak niet komt opdagen. Of iemand met een brug op stations. Terwijl dit wel gereserveerd en besteld was. Ik hoorde van een chauffeur van de regiotaxi van Noot. Hij heeft voorheen ook voor Valys gereden. Hij zei dat ze voor retour Amersfoort – Almere het taxibedrijf maar 6,50 euro krijgt per rit. Er moet geld bij bij de taxibedrijven. Ze maken er grote verliezen op. Daarom zijn de afgelopen 10 jaar wel 3 of meer taxibedrijven failliet gegaan. Anderen zijn gestopt met Valys.

Ikzelf heb nog weinig problemen gehad. Alleen af en toe veel te laat (tot een uur). Alleen komen ze bij mij op Emiclaer naar een verkeerde plek. Omdat ze Google Maps gebruiken en niet de goede navigatie. Want ik woon midden in een appartementencomplex. Dan zie je dat rondje in het midden en gaat de taxi naar een verkeerde plek. Aan de zijkant op een andere plek in het winkelcentrum waar ik woon. Een keer kwam de regiotaxi een uur te laat, omdat die nog 3 kwartier aan de oplader moest.

Oktober: Ingewikkelde parkeersystemen

Een persoon heeft verschillende bijrijders/ondersteuners. Zij moeten elk telkens hun auto met kenteken opnieuw aanmelden. Ze hebben geen papieren of gehandicaptenparkeerkaart meer. Maar ze hebben alles digitaal. Lees deze link: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3643542/utrechters-met-beperking-worstelen-met-ingewikkelde-parkeersystemen-het-is-niet-te-doen

Door Conny Kooijman, ervaringsdeskundige.