Ervaringen
Ervaringen met en vanuit ClientondersteuningPLUS
In onderstaande blogs vertellen wij over onze ervaringen als cliëntondersteuner en mantelzorgers. Met voorbeelden uit de praktijk en herkenbare situaties.
Gewoon naar huis
In deze blog gaat het om Loes. De zorg die Loes nodig heeft is niet complex, maar wel veel én noodzakelijk. Ook in de nacht. Haar echtgenoot, wil vooral weten wat er wél mogelijk is. Zo wordt ClientondersteuningPLUS ingeschakeld.
Het is maar hoe je er naar kijkt…
Dat dacht ik ook toen ik wat stukken las over het scoringspercentage van het CIZ. 98 % goed. Persoonlijk vind ik dat een Russische of Noord Koreaanse score maar dat terzijde.
Dank!
Onze Cliëntondersteuner van ClientondersteuningPLUS heeft ons bijna een jaar ondersteund bij de zoektocht naar een passende woon/zorgplek voor onze dochter
Zorg voor kwetsbare mensen steeds meer onder druk
Ouders én onafhankelijk cliëntondersteuners wijzen telkens weer op de problemen die zij ondervinden bij het vinden van passende zorg voor deze kinderen binnen de WLZ.
Ti-ta-tovenaar
…en gaat het niet zoals ik wil, dan doe ik dit en alles staat stil. Helaas is het mij nooit gelukt om dat “dit” te vinden. Terwijl het toch niet zo moeilijk zou moeten zijn want in mijn werk zie ik heel regelmatig dat anderen daar wel toe in staat zijn.
Een groot compliment
Bij deze wil ik als voormalig mantelzorger van mijn helaas overleden echtgenoot, heel graag een groot compliment achterlaten.
Waar is de focus van Fokus?
Stel het je eens voor; je wil opstaan omdat je plannen voor de dag hebt, maar je moet anderhalf uur wachten voordat je uit bed mag. Dit is voor een groot aantal mensen met een lichamelijke beperking keiharde werkelijkheid geworden. Zij wonen in een Fokus-project.
Busje komt zo
Arie, de vaste chauffeur van Jan, vertelt dat hij ermee stopt na vandaag. Wat jammer dat een zo’n vertrouwd gezicht weer gaat verdwijnen. Het zoveelste gezicht wat is gekomen en weer gaat in het leven van onze 29-jarige zoon.
Ze bepalen mijn hele leven
Om misverstanden te voorkomen, sommige van mijn cliënten willen veel.
Soms erg veel en in een enkel geval zou Rupsje Nooitgenoeg nog wat van ze kunnen leren. Daar heb ik het niet over.
Leuker kunnen we het niet maken
Sinds 12 januari 2022 ben ik bezig met het om laten zetten van een PGB naar Zorg in Natura (Zin) en het indienen van een nota voor 4 dagen logeeropvang. Ja, u leest het goed, bijna 5 maanden mee bezig. Best lang eigenlijk. Even een korte voorgeschiedenis.
Ongewenst bij effect PGB
Van de week kwam ik bij een alleenstaande moeder met een ernstig gehandicapt kind. Vader was niet in beeld, moeder stond er helemaal alleen voor. Moeder was zo blij dat er een wlz-indicatie was toegekend en wilde vaart maken met opstarten van de zorg. Door het zorgkantoor was ze op onze onafhankelijke cliëntondersteuning gewezen.
Blog Ingewikkelde vragen…
Steeds vaker word ik als onafhankelijk cliëntondersteuner bij hele ingewikkelde vraagstukken betrokken, waar eigenlijk geen oplossingen voor zijn. Afgelopen week zat ik bij een cliënt die vanwege haar trachea canule en centrale lijn regelmatig op de noodknop moet drukken. De zorg moet dan binnen 1-2 minuten bij haar zijn om te handelen…
Economische afschrijfwaarde hulpmiddelen
Blog > Blog van ErikaEconomische afschrijfwaarde hulpmiddelen Blog van Erika van der Bilt Afgelopen mei belde de ouders van Chantal naar ClientondersteuningPLUS. Zij hadden 43 jaar met heel veel liefde en passie voor Chantal gezorgd maar vonden het nu tijd worden...
Is onhandig
Blog > Blog van PeterIs onhandig.... Blog van Peter Ruim een jaar geleden ben ik samen met ouders bezig geweest om een nieuwe woonplek voor hun kind te vinden. De ouders hadden een aantal wensen die lastig te verwezenlijken waren. Is onhandig, kan gebeuren....
Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Blog > Blog van AngelaNieuwe ronde, nieuwe kansen Blog van Angela Conny Helder is de minister voor langdurige zorg en sport in het nieuwe kabinet Rutte. Zij is een tamelijk onbekende in de politiek, maar heeft haar sporen verdiend in zorgland, lees ik in de media....
Blog “Waarom ben ik clientondersteuner geworden: omdat niemand zou moeten verdwalen in zorg
Blog > Blog van AkkeWaarom ben ik clientondersteuner geworden: omdat niemand zou moeten verdwalen in zorg Een jaar geleden nam ik de beslissing om mijn loopbaan een compleet andere richting te geven. Wat ga je doen? Hoe heet het ook alweer? En wat houdt dat...
Zorgen om de zorg
Blog > Blog van ClientondersteuningPlusZorgen om de zorg Steeds vaker maken wij ons zorgen om de zorg en intern hebben wij hier vaak indringende discussies over. De medische technologie heeft zich zo hard ontwikkeld dat chronische ziektebeelden steeds beter...
Sinterklaas bestaat niet
Blog > Cliënt wil graag een vervoersvoorziening die buiten alle opties van gemeente of zorgverzekering valt. Nadat dat duidelijk geworden is wil cliënt graag weten wat er dan nog wel mogelijk is. We komen uit op fondsenwerving en crowdfunding.
Op papier is het allemaal zo mooi geregeld
Op papier is het allemaal zo mooi geregeld… Maar de praktijk is soms zo weerbarstig. Ik ben al maanden op zoek naar een behandelplek voor een cliënt met lichamelijke problematiek, psychische klachten en middelengebruik. Dat is een lastige combinatie.
Mijn Cliënt / Jouw Cliënt
De opkomst van de zorg zorgt ook voor een duidelijke scheiding (en afstand) tussen hulpverlener en ontvanger ontstaat met een bijpassend jargon.
