Blog > Blog van Peter
“De client verdient betere zorg dan wij kunnen leveren”
Blog van Peter
Dat is de eerste uitspraak van de interimmanager tijden het gesprek dat we hebben omdat zij de zorg voor een cliënt op wil zeggen.
Het tekort is ook hier voelbaar
Manager, type pittig kapsel, hippe bril en standaard glimlach, is duidelijk. De zorg is nauwelijks meer te regelen. Intensief en voor veel uren. Het tekort binnen de zorg is ook bij deze instelling voelbaar.
Zij heeft al een afspraak gehad met een andere instelling en daar kan de cliënt naar toe. Dossier is al besproken met de daar aanwezige arts en teamleider.
Voortvarend.
Client voelt zich niet welkom meer
De cliënt is boos en verdrietig. Er is hem toegezegd dat hij hier zou kunnen blijven wonen tot het einde. Ook voelt hij zich niet welkom meer.
Als ik hem na het eerste gezamenlijke gesprek nog even alleen spreek gaat het vooral over het gemak waarmee hij buiten gezet dreigt te worden, zo voelt dat voor hem. Daarbij vindt hij het alternatief niet geweldig. Letterlijk 3 hoog achter op een kleinere, donkere kamer van waar hij zelfstandig niet naar buiten kan gaan. En minder goed bereikbaar voor vrienden en familie die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.
Zelf de touwtjes in handen nemen
In de gesprekken die volgen besluit de cliënt al snel zelf de touwtjes in handen te nemen. Als hij dan weg moet dan wel naar een goede alternatief. We gaan samen op zoek naar een goede andere woonplek. We spreken met lotgenoten en krijgen adviezen. Met hulp van onder andere een bewonersraad kunnen we een afspraak maken bij een andere instelling die door een interne verhuizing ook nog een heel geschikte kamer kan bieden. Op de begane grond met openslaande deuren. En voor familie zonder auto redelijk bereikbaar.
We zitten nu in de afrondende fase. Gesprekken over wie wat regelt met de verhuizing, een vergoeding voor de kosten en de verhuisdatum.
In de laatste mail vraagt de cliënt wat ik vind van een lichtgele muur. Hij heeft zin om zijn kamer geheel in eigen stijl in te richten.
Natuurlijk had hij liever geen verhuizing gehad maar hij heeft besloten er het beste van te maken. En is heel tevreden over alle beslissingen die hij heeft genomen.

PETER VAN WOLFEREN
Cliëntondersteuner
Reëel
Bondgenoot
Jurist
Klachten en Bezwaren
Meer over Peter
Na de opleiding tot verpleegkundige heb ik een aantal jaren gewerkt in een psychiatrische instelling. Ondertussen heb ik de studie rechten gedaan met als afstudeerrichting gezondheidsrecht. Vervolgens heb ik een aantal jaren gewerkt als indicatiesteller bij het CIZ en bij de afdeling bezwaarzaken van een zorgverzekeraar. Ik ben daardoor in staat een vraag zowel verpleeginhoudelijk als juridisch te bekijken. Met een open oog voor de wensen van de cliënt maar reëel kijkend naar de mogelijkheden van regelgeving en organisaties.
