“Mensen willen zonder computers alles zelfstandig kunnen regelen. Maar dat is, door het digitale tijdperk, bijna onmogelijk.”
Blog van Conny Kooijman – Ervaringsdeskundige
Veel instanties zijn telefonisch niet of moeilijk bereikbaar doordat ze geen telefoonnummer meer geven. Er wordt bijna altijd, zoals in een winkel of overheidsloket, aangegeven dat je het via internet moet regelen. Maar voor ouderen en gehandicapten is dit vaak onmogelijk.
We leven in een tijd van appen, mailen en surfen op het internet, maar voor veel ouderen en gehandicapten is dit lastig. Ook voor deze mensen moet het mogelijk blijven om te bellen, schriftelijk dingen aan te vragen of fysiek naar een loket te kunnen gaan om iets te regelen.
Hoe dat moet? Dat lees je op de website.
Een vriendin van mij vindt bijvoorbeeld de ticketautomaat van de NS moeilijk om te gebruiken en kan geen OV-chipkaart opladen. Hoe dat moet? Dat lees je op de website. Voor haar wordt het dus bijna onmogelijk gemaakt om met het openbaar vervoer te gaan, omdat ze geen ticket kan kopen bij een loket op het station.
Mensen willen zonder computers alles zelfstandig kunnen regelen. Ze willen niet afhankelijk zijn van familie of ondersteuners. Maar dat is, door het digitale tijdperk, bijna onmogelijk. Veel mensen zijn bijvoorbeeld afhankelijk van hun kinderen. Maar wat als je geen kinderen hebt?
Zelf regelen, zonder computer.
Ik wil ervoor zorgen dat we niet meer alles digitaal moeten regelen en maak mij daar al meer dan 10 jaar hard voor. Het moet mogelijk blijven om dingen mondeling of schriftelijk (laagdrempelig) zelf te kunnen regelen.
Ik doe mee aan onderzoeksproject Beter Bedient (project van ZONMW). Met dit project wordt onderzocht hoe alles sociaal toegankelijk gemaakt kan worden en hoe je ook zonder computer dingen kunt regelen.